Ako sa učíme dotýkať

13.05.2015 02:08

Možno si pamätáte indické video, ktoré zaplavilo Facebook a rozvírilo zaujímavé diskusie. Na videu, kde počuť detský plač a vravu, ženy – matky spokojne a plynule so všetkým materským sebavedomím bez jediného zaváhania masírujú a umývajú svoje deti. Dotykom, ktorý vychádza z múdrosti a tradícií predkov. Veľa našincov sa pozastavuje nad tým plačom (aj k plaču sa neskôr dostanem a veľmi rada mu venujem článok). Mňa však zaujali tie dotyky. Pretože na našich kurzoch si stále viac uvedomujem, že my sa nevieme dotýkať. 

                                                      

Sledujem mamičky novorodencov už niekoľko rokov. Najčastejšie sú to prvorodičky, teda mamičky „amatérky“, no často aj viacnásobné mamičky. Veľa som sa od nich a ich malých učiteľov za tie roky naučila a som im za ich zdieľania a spoločný čas veľmi vďačná.
Väčšina mamičiek ma však presvedčila, že my sa nevieme svojich detí dotýkať s istotou a mäkkosťou. Dotyky našich mamičiek sú síce láskavé, no neisté a veľmi vlažné, strohé až dráždivé.  Akoby sa dotýkali motýlích krídel, nie svojich detí z mäsa a kostí.  Hladia telíčka bez dotykov dlaní, len jemným pohladením prstov. Nevravím, že je o nedostatku materinskej lásky. To ani náhodou! Je to o nedostatku materinského sebavedomia. 


Tento nedostatok sa prejavuje vo všetkom – od tehotenstva, cez pôrod až po starostlivosť o dieťa. Napriek blahobytu žijeme v spoločnosti prerastenej strachom a obavami. Bojíme sa aj vlastného tieňa a nosíme v srdciach veľa zranení.  Je mi to veľmi ľúto, pretože deti cítia túto našu neistotu a cítia sa potom zmätené. 
 

Masážou a dotykmi chceme u deti podporiť pocit bezpečia a lásky. Komunikujeme pritom rukami, hlasom, očami, výrazom tváre aj svojou vôňou. Pomocou svojich rúk hladíme ich telo a naše srdcia komunikujú, pretože ruky sú predĺžením našich sŕdc. Z celého srdca si preto želám, aby sa naše mamičky naučili dotýkať nie len s materinskou láskou, ale aj s materinským sebavedomím. Som presvedčená, že im to v ich materských úlohách veľmi pomôže. A som tiež presvedčená, že práve masáž je výborným prostriedkom ako sa naučiť dotýkať a získať generáciami stratené sebavedomie.

Jana Bobulová (autorka článku a fotografie)